Innovatie: Vergeet de 'zachte' kant niet

Technologische ontwikkelingen, product- en procesinnovatie en marktinnovatie zijn mooie kansen om organisatiedoelen te realiseren, maar geen doel op zich.

Innovatie: Vergeet de 'zachte' kant niet

In 2019 is gemiddeld 14,5 procent van de omzet geïnvesteerd in Research & Development (R&D),zo blijkt uit ons onderzoek onder Limburgse bedrijven. Mooie cijfers, maar tegelijkertijd een grote valkuil. Volgens Hoogleraar Strategisch Management en Innovatie Henk Volberda blijken R&D-investeringen goed te zijn voor 25 procent van het innovatiesucces. De overige 75 procent van het innovatiesucces wordt bepaald door sociale innovatie, oftewel niet-technologische factoren.

Durf te investeren in sociale innovatie

Organisaties die sociale innovatie serieus nemen hebben een innovatievermogen dat 31 procent hoger is dan gemiddeld. Bovendien zijn ze beter in staat om nieuwe klanten aan te trekken (+17%),hebben ze meer tevreden medewerkers (+12%),een hogere omzet (+16%) en maken ze meer winst (+13%). Uit de nieuwe jaarlijkse Erasmus Concurrentie en Innovatiemonitor onder 11.000 bedrijven, in opdracht van het Nederlandse Centrum voor Sociale Innovatie, blijkt dat er voorgaande jaren weliswaar flink meer geïnvesteerd in sociale innovatie (een stijging van 12,8 procent ten opzichte van 2008/2009),maar volgens Volberda is het nog steeds onvoldoende.

Voor veel bedrijven is het routine om met R&D volledig te focussen op de ‘harde’ innovatie: technologische ontwikkelingen, product- en procesinnovatie en marktinnovatie. Om de slagingskans van de innovatie te vergroten, zal je als organisatie moeten erkennen dat er zaken gaan veranderen binnen je organisatie en moet je verandermanagement bovenaan de agenda zetten. Investeer in flexibele en hoogwaardige organisatievormen en dynamisch leidinggeven. Dit is waar de twee werelden, harde en zachte innovatie, elkaar ontmoeten.

Innoveren doe je samen

Innoveren vergt tijd en is geen makkelijke opgave. Goede innovatie past bij de kern van jouw organisatie. Waar moet je op letten als je start met een innovatietraject? Je begint met nadenken over je visie, missie en kernwaarden, maar ook over je doelen en dromen. Wanneer de focus en richting is bepaald, is het belangrijk om na te denken over de rol van je medewerkers. Nieuwe technologieën hebben een grote impact op de mens en in hun dagelijks werk. Dit zorgt er soms voor dat er hele nieuwe kennis of vaardigheden nodig zijn. Uiteindelijk wil je dat je medewerkers zich veilig voelen om te mogen innoveren. Want innoveren doe je samen.

Communicatie is onmisbaar

Goede innovatie en verandering beginnen met leiders die duidelijk richting geven en goed communiceren. Voor sociale innovatie is het een uitdaging om ruimte te creëren waarin obstakels, kansen en mogelijkheden worden opgemerkt en besproken. Hoe jij als organisatie omgaat met samenwerking, communicatie op de werkvloer, bedrijfsvoering en beleid, heeft invloed op het eindresultaat.

Het moge duidelijk zijn dat innovatie veel meer is dan investeren in R&D. Technologische ontwikkelingen, product- en procesinnovatie en marktinnovatie zijn mooie kansen om organisatiedoelen te realiseren, maar geen doel op zich. Tenslotte wil je dat jouw innovatieve ideeën resulteren in waarde voor je klant en waarde voor het bedrijf. Zorg voor structuur, focus en neem de gehele organisatie in je plannen, want de mens is een cruciale factor in het slagingspercentage van een (innovatie)project. 

Marco Bosma

MARCO BOSMA

Bosma is directeur bij Conclusion Zuyd, de Limburgse dochter van Conclusion. In zijn rol is hij resultaat- en mensgericht, open en transparant. Zijn passie ligt bij het aantrekken en behouden van talent uit de provincie Limburg en samen met zijn medewerkers bouwen aan de doelen van Conclusion Zuyd.

 

Werkgevers kunnen zich abonneren op ons platform om hun innovatie portfolio, innovatienieuws en vacatures te delen met stakeholders en innovatieprofessionals.

Copyright ©  2020 Concept Innovation

Inloggen

Log in met LinkedIn
Of log handmatig in

Inloggen Mislukt

Registreren

|

Wachtwoord vergeten?

Nieuwsbrief ontvangen?

Laat je gegevens hier achter en we houden je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!